Ga naar inhoud
Toegankelijkheid
Animatie

CSG Calvijn

Calvijn is een christelijke scholengemeenschap met ruim 4600 leerlingen. Op 8 verschillende scholen geven zij jongeren een perspectief op een goede toekomst. Met 6 scholen in Rotterdam en twee in Barendrecht hebben zij alle niveaus in huis; van gymnasium tot vmbo-basis.

  • Showcase Calvijn Scholengemeenschap
  • Expertise Strategie / Design / Development
  • Branche B2C
  • CMS Craft CMS
Afbeelding van deel van de website van Calvijn, diverse locaties

De opdracht.

Bij CSG Calvijn deed de situatie zich voor dat de website geen eer meer aan deed aan de gemeenschap waarin zij jonge mensen proberen klaar te stomen voor de toekomst.

 

Daarom hebben Calvijn en Bubblefish de handen in één geslagen om middels een redesign de website opnieuw te ontwikkelen en hierdoor naar een hoger niveau te tillen. Een website welke overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en visueel aantrekkelijk is.

Doelen.

  • Het werven van nieuwe leerlingen en het informeren van nieuwe ouders.
  • Een website die recht doet aan de identiteit als school.
  • Een duidelijk overzicht creëren tussen alle verschillende vestigingen.
  • Een eerlijk en positief beeld van Calvijn geven aan basisscholen, buurtgenoten, stagebedrijven, vervolgopleidingen, maatschappelijke instellingen, hulpverlening en ouders.
  • Plek bieden voor vacatures en deze kwalitatief goed vervullen.
  • Gebruiksvriendelijk Multiple CMS voor meerdere beheerders en redacteuren.

Strategie.

Ieder nieuw traject starten we met een strategische sessie, de Making Things Happen Sessie. Tijdens deze sessie brengen de wensen van klant een doelgroep in kaart en inventariseren we online mogelijkheden, doelgroepen en doelstellingen. Door middel van creatieve technieken en tools gaan we samen met de klant dieper in op alle onderwerpen.

 

Al de opgedane inzichten diende vervolgens als leidraad voor de verdere totstandkoming van het functioneel ontwerp, de sitestructuur, wireframes en de concept ontwerpen.

Interviews.

Om een goed beeld te krijgen van de wensen en eisen van alle doelgroepen, is het belangrijk om een uitgebreid onderzoek te doen. Daarom zijn er bij personen uit verschillende doelgroepen (ouders, leerkrachten en leerlingen) interviews afgenomen. Aan de hand van deze uitkomsten waren we in staat om persona’s te creëren en een customer journey in kaart te brengen. Beide deliverables dienen om alle (online) touchpoints te optimaliseren. Daarnaast hebben we in een groep 8 klas in Vlaardingen, een klassikaal onderzoek uitgevoerd wat voor groep 8 leerlingen bepalend en van invloed is om een keuze te maken voor een nieuwe school.

Persona voor klant Calvijn. foto met naam, leeftijd, pijnpunten, doelstellingen, belangrijke pagina's en soort bezoeker
Klant calvijn, afbeelding customer journey, stappen dat de persona maakt in de webste om te achterhalen welke locaties geschikt zijn voor haar dochter

Wireframing.

Alle hiervoor omschreven tools en technieken zijn ingericht om die gebruiker(s) te definiëren en uiteindelijk centraal te stellen. Nu deze volledig was gedefinieerd konden we overgaan tot ontwikkeling van wireframes.

 

Wireframes zijn eigenlijk de bouwstenen van een website. Wireframes worden gemaakt om alle elementen en functionaliteiten binnen een scherm een logische plek te geven zonder “afgeleid” te worden door visuele elementen. Het zwaartepunt ligt bij wat een scherm doet en niet hoe het eruit ziet.

 

Tijdens wireframing worden alle functionaliteiten van ieder specifieke pagina template bepaald. En wordt de onderlinge samenhang en hiërarchie weergegeven tussen informatie en functionaliteit. De wireframes hebben we op de doelgroepen getest en daar kwamen leerzame inzichten uit.

afbeelding computer met calvijn website afgebeeld op het scherm

User Experience Design.

Nu was het daadwerkelijk tijd voor ontwerp. Tijdens een iteratief proces van meerdere feedbackrondes zijn de meest belangrijke website pagina’s ontworpen en samen met de klant verbeterd en aangescherpt.

 

Tijdens de ontwerpfase hebben is het ontwerp getest bij de klant en doelgroep. Zo wisten we zeker dat het volledig ontwerp aansloot op alle vastgestelde doelen en behoeften. Daarnaast is er vooraf al bepaald hoe de fotografie eruit zou komen te zien en is de maatvoering van de foto’s voor het web geoptimaliseerd.

drie laptops met website van Calvijn op het scherm
Overzicht van designs voor onze klant Calvijn

Development.

Een logische vervolgstap is natuurlijk de daadwerkelijke technische ontwikkeling. Dit gaat over een redesign, in dit geval eigenlijk zowel aan de voor- als achterkant van de website. De redacteuren hadden met het huidige CMS behoorlijk wat gebruikersproblemen.

 

Door tijdens de MTH-sessie de Pains & Gains van de huidige website in kaart te brengen wisten we precies waar we tijdens de technische ontwikkeling extra aandacht aan moesten besteden.

 

Zo kunnen de webredacteuren nu in een makkelijk en overzichtelijk CMS pagina’s aanmaken, lay-out wijzigen, op een centrale plek content invoeren die op meerdere plaatsen wordt getoond en gemakkelijk de verschillende locaties beheren.

UX Optimalisatie.

In de laatste fase is de website uiteraard nog door Bubblefish, klant en stakeholders getest op de gebruikerservaring in alle gangbare webbrowsers. De afronding van de development fase en livegang geldt voor ons overigens niet als einde van een project en een samenwerking. Juist na oplevering begint het pas en is het nodig om structureel de website te optimaliseren en goed naar de gebruikers te luisteren en hun ervaringen. Daarnaast verzamelen we gebruikers data die ons veel inzicht geeft in het gedrag van de gebruikers.

 

Eerder uitgedachte ideeën zijn namelijk niet altijd meteen een schot in de roos of 100% spot-on. Bij Bubblefish blijven we dan ook graag kritisch kijken naar hetgeen wat we met elkaar hebben gerealiseerd en stellen ons altijd de vraag of de digitale oplossing passend is voor doelgroep en de klant.

Foto van website op mobiel, vrouw raakt website aan met vinger

Koppeling.

Recent hebben wij in samenwerking met CSG Calvijn en Meesterbaan een koppeling geimplementeerd waarmee de openstaande vacatures op de website van CSG Calvijn getoond worden. Via de software van Meesterbaan voert P&O de vacatures in die vervolgens automatisch op de website worden getoond.

De website is in een geheel nieuw jasje gestoken en voorzien van een responsive design. Op deze manier willen wij de bezoekers nog beter van de juiste informatie voorzien. De 8 scholen van CSG Calvijn hebben nu meer de mogelijkheid zichzelf te presenteren en hun profilering duidelijk naar voren te brengen. Daarnaast maakt de nieuwe opzet en menustructuur de site overzichtelijker. In de toekomst zullen we de website nog meer gaan uitbreiden, zodat we steeds vernieuwend blijven. Namens CSG Calvijn bedanken wij alle betrokken medewerkers, Bubblefish, Heuperman Advies en Tigges voor de ontwikkeling en prettige samenwerking bij het tot stand brengen van deze nieuwe website.
Dimitri Verschoor - CSG Calvijn
Manager SSO ICT Techniek & Dienstverlening

Resultaten.

Resultaten waar we op trots op zijn en graag met je willen delen.

De voordelen van bij Bubblefish werken.

UX design.

Een compleet nieuw, modern, fris, uniek ontwerp als visitekaartje.

Verbetering gebruikerservaring.

Door het toepassen van UX optimalisatie is de website verbeterd en aangescherpt zodat het nog beter aansluit op behoeften van doelgroep én klant.

Webdevelopment

Een gebruiksvriendelijk, veilig en modulair CMS-systeem waarin de redacteuren eenvoudig aanpassingen kunnen doorvoeren en zelfstandig complete pagina layout's kunnen ontwikkelen.
profielfoto werknemer, leon bouterse, Directeur en strateeg
Léon Bouterse
Directeur & Digital Strategist
010.304.50.40 info@bubblefish.agency

Heb je ook een online uitdaging voor ons?

CSG Calvijn

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.