nieuws

04 sep Nieuwe wetgeving eisen web- en appdesign

Misschien ben je nog niet op de hoogte, maar vanaf 1 juli wordt is er een nieuwe wet van kracht die eisen stelt aan het design van sites en apps van overheidsinstanties. Ze moeten helemaal toegankelijk zijn voor mensen met een handicap, onder wie doven en blinden. Deze nieuwe wet vloeit voort uit een Europese richtlijn die in 2016 is aangenomen. Huidige probleem Op dit moment zijn er ongeveer 2 miljoen mensen in Nederland met zo’n beperking. De handicap van deze mensen heeft invloed op het gebruik van internet, zo moet een groot deel een hulpmiddel gebruiken als zij een digitale dienst gebruiken. Hierbij kan je denken aan het ondertitelen of zelfs het transcriberen van video’s. Gevolgen van deze nieuwe wetgeving Het gevolg hiervan is dat er heel veel sites van overheidsinstanties in de publieke sector aangepast moeten worden. Er moet een analyse worden gedaan waarbij gekeken wordt of de site toegankelijk is voor mensen met een handicap. Na deze analyse moet indien dit nodig is, de site worden bijgewerkt. Wat heeft dit voor gevolgen voor mijn website? Nu spelen er misschien vragen bij je op zoals; voor wanneer moet mijn site toegankelijk zijn? En wat heeft dit voor verdere gevolgen voor mijn site? Hier hebben we een...

Lees meer

01 feb Wat zijn de gevolgen van de AVG-wet voor mijn organisatie en de marketingactiviteiten?

De nieuwe privacywetgeving komt eraan! Vanaf 25 mei 2018 treedt de AVG-wet in werking. Maar wat betekent dit eigenlijk en wat voor gevolgen heeft dit? In de nieuwe wet staan nieuwe richtlijnen voor het verzamelen van data. De wet bestaat om zo de privacy van een gebruiker van een website beter te waarborgen. De wet zal op bijna alle marketingactiviteiten van een organisatie op het gebied van de verwerking van persoonsgegevens een impact hebben.   Verzameling van data Voor het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens moet vooraf toestemming gegeven worden door de gebruiker van de website. Deze persoonsgegevens worden onderverdeeld in 3 categorieën: 1. Persoonsgegevens: gegevens als naam, adres, woonplaats, IP-adres en device ID’s. 2. Pseudo-anonieme data: gegevens die zo verwerkt worden dat ze niet langer herleid kunnen worden zonder gebruik van aanvullende informatie, maar die er wel voor zorgen dat een persoon als individueel wordt beschouwd. Bijvoorbeeld gegevens als een versleuteld e-mailadres of gebruikers-ID. 3. Anonieme data: met de AVG-wet mogen persoonsgegevens en pseudo-anonieme gegevens met een duidelijke opt-in en opt-out worden gebruikt voor gespecificeerde en rechtmatige doeleinden. Maar deze gegevens mogen niet verder verwerkt worden op manieren die niet overeen komen met deze doeleinden. Vooral bij tracking informatie gaat het vaak om pseudo-anonieme data...

Lees meer

18 dec Waarom een microsite naast je corporate site een juiste strategische zet kan zijn

Corporate sites bieden veel informatie. Voor veel websites verandert dit in een overload aan informatie. Voor een bezoeker is het van belang dat informatie op de website relevant, snel te vinden en toegankelijk is. Dit is vaak niet het geval. Door de hoeveelheid aan informatie op de website raakt de bezoeker snel de weg kwijt en haakt juist af.   Wat is een microsite? Microsites worden ook wel deelsites, minisites, multisites of subsites genoemd. Daarnaast wordt een landingspagina ook een microsite genoemd als de pagina los staat en een eigen domeinnaam heeft. Hierbij kan gedacht worden aan een landingspagina van bijvoorbeeld Search Engine Advertising-campagnes.  Het hoofddoel van een microsite is om bezoekers van de website effectiever naar leads om te zetten. Hieronder staan een aantal kenmerken van een microsite: De microsite is gekoppeld aan een campagne, bijvoorbeeld een campagne van een bepaald actieproduct. Hierdoor kan dieper worden ingegaan op producten en kunnen meer details worden vermeld over een bepaald product. Zo zal de bezoeker ook dieper in de funnel van het conversiepad gaan. Microsites kunnen voor een spreiding van zoekresultaten die ertoe doen in de zoekmachines zorgen. Hierdoor ben je met meerdere sites aanwezig in de zoekmachines. De microsite kan ook een blog zijn,...

Lees meer

11 sep Featured snippets in Google biedt nieuwe SEO kansen

Wat zijn featured snippets? Zoals je weet heeft Google bij het zoeken van informatie een rangorde voor de websites die antwoord geven op het gezochte onderwerp. Op welke plaats je website terecht komt is afhankelijk van bijvoorbeeld je SEO, SSL, pagespeed, relevantie qua onderwerp, het algoritme van Google en de gebruiksvriendelijkheid van de website. Nu heeft Google al enige tijd geleden een nieuwe toepassing geïntroduceerd die nog vrij weinig bekend is, namelijk featured snippets. Featured snippets, ook wel aanbevolen fragmenten genoemd,  zijn eigenlijk de antwoorden op de zoekopdrachten die worden ingevoerd via Google. Wanneer je een vraag stelt aan Google wordt dit in een apart blokje boven de zoekresultaten weergegeven op de pagina. Het enige wat boven de featured snippets worden getoond zijn de betaalde advertenties. Daaronder staan de organische zoekresultaten. Eigenlijk maakt Google het nét nog even wat makkelijker op deze manier om het antwoord op jouw vraag te krijgen. Biedt featured snippets kansen voor jouw bedrijf? Het antwoord is: Ja! Featured snippets staan bovenaan de organische zoekresultaten. Wanneer deze dus boven de organische zoekresultaten worden weergegeven, sta je op de nul positie. De nul positie is dus een gratis plek die Google je kan geven. Nu hoor ik je denken; ''Als de zoeker al het antwoord kan lezen...

Lees meer

07 aug Hoe maak je een succesvolle sales funnel?

In mijn vorige blog ‘’Leadgeneratie met behulp van marketing automation’’ heb ik uitgelegd wat marketing automation is en wat je er mee kan. Wat ik hier ook vermelde was dat het van essentieel belang is gebruik te maken van een sales funnel. Maar hoe maak je nou een succesvolle sales funnel?   Allereerst, wat is een sales funnel eigenlijk? “Een visuele weergaven van een trechter die de ''customer journey'' weergeeft van een aankoop van een product of dienst.” In de sales funnel draait alles om de aanbieding die aan de lead moet worden voorgesteld en de verkoop die hieruit leidt. Een must is dat de berichten naar de leads kort en krachtig moeten zijn. Het gebruik van een sales funnel kan potentiële klanten over de streep trekken om het product bij jouw bedrijf af te nemen. Dit gebeurt uiteraard niet zomaar. De potentiële klant kan door middel van een goed en doordacht plan geïnformeerd en overtuigd worden waardoor eventuele bezwaren weggenomen kunnen worden en de klant uiteindelijk tot een keuze kan komen. De grote fout die nog steeds wordt gemaakt is dat bedrijven denken dat een sales funnel hetzelfde is als een marketing funnel. Het grote verschil tussen deze twee funnels is dat een marketing...

Lees meer

09 jun Leadgeneratie met behulp van marketing automation

Het automatiseren van marketing klinkt misschien vreemd, maar steeds vaker maken bedrijven gebruik van marketing automation. Marketing automation is namelijk een krachtige en effectieve manier van inbound marketing waarmee je kwalitatieve leads kan generen. Marketing automation biedt steeds meer kansen voor bedrijven om gerichter nieuwe leads en uiteindelijk klanten te kunnen realiseren. Deze marketing tool is een van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van online marketing en je kan een automation maanden laten draaien. Vandaar de term 'hangmatmarketing'. Maar wat is marketing automation precies? “Marketing automation is het automatiseren van marketingtaken, processen en workflows met als doelstelling de juiste klanten, gebruikers en prospects relevante berichten te sturen op het juiste moment.” Dat betekent dus dat er op een effectieve manier gebruik gemaakt wordt van het CRM bestand en gecommuniceerd wordt met diverse doelgroepen via verschillende kanalen met daarop aangepaste content. Op deze manier kun je de campagnes afstellen op het type klant, interessegebied en behoeften. Het draait voornamelijk om het generen van leads en de klanten door de customer journey te leiden. Belangrijk is hier op het juiste moment de juiste triggers te versturen met informatie om zo de klant sneller aan je binden. Door een marketing automation campagne kan je exact achterhalen...

Lees meer
datalekken

03 feb Je WordPress website beveiligen doe je zo!

Afgelopen week is er een nieuwe 'security release' geplaatst namens Wordpress. Alle WordPress websites diedraaien op een lagere versie dan 4.7.2 worden kwetsbaar voor hacks gesteld en deze dienen zo snel mogelijk bijgewerkt te worden naar de recente update. Bij Wordpress is het essentieel om je website goed te onderhouden en zo veilig mogelijk in de lucht te hebben. Soms komt het echter toch voor dat je website gehackt word. Bepaalde bots spelen hierin een grote rol echter zijn er gelukkig ook vele veiligheidsmaatregelen beschikbaar om dit te voorkomen.Maar wat maakt jouw WordPress website nou zo gevoelig voor hackers? Dit kan aan een aantal zaken liggen. WordPress is een van de populairste Content Management Systemen om websites mee te bouwen, bij Bubblefish werken wij er veel mee en de mogelijkheden zijn enorm. WordPress is gevoelig voor het gebruik van verouderde templates en plugins. WordPress bied talloze plugins aan die je gemakkelijk op je website kunt installeren. Helaas zijn ook deze niet altijd te vertrouwen. Hoe kun je nou zo veel mogelijk voorkomen dat jouw mooie WordPress website niet gehackt wordt? Ik geef je wat tips uit de praktijk die wij zelf ook toepassen. Sterke wachtwoorden Een sterk wachtwoord is altijd van levensbelang....

Lees meer
blog-mbti-model

03 okt Maak van je website een succes met behulp van het MBTI model

Leer je te verplaatsen in de klant met het MBTI model Het succes van een website wordt mede bepaald of alle gebruikers (bezoekers) optimaal bediend worden. Tijdens het bepalen van de grafische vormgeving dien je als ontwerper zoveel mogelijk rekening te houden met de verschillende soorten gebruikers. Niet een bezoeker van je site is namelijk hetzelfde, daarom is verstandig om je te richten op je bezoekers en je doel effectiever te bereiken. Bij Bubblefish gebruiken we graag de Myer Briggs Type Indicator (MBTI) om onze doelen te bereiken. Het is een vragenlijst waarmee de voorkeuren van mensen worden vastgelegd. De orginele MBTI kent 16 verschillende typen, wij gebruiken het vereenvoudigde model op basis van 4 typen. 4 typen gebruikers MBTI model Aan de hand van de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI model) zijn een 4-tal gebruikers te onderscheiden: 1. Competitief: beslist snel op basis van feiten 2. Spontaan: beslist snel op basis van gevoel 3. Humanistisch: beslist langzaam en op gevoel 4. Methodisch: beslist langzaamop basis van feiten Type 1: Competitief Opzij! Opzij! Opzij! Deze gebruiker heeft namelijk haast en is snel in het nemen van beslissingen en feitelijk ingesteld. Altijd bezig met het Wat. Hierom moet de website eenvoudig en snel te scannen zijn zodat deze gebruiker direct kan zien...

Lees meer
Stagiaires

19 sep Even voorstellen: Onze nieuwe stagiaires!

(van links naar rechts; Iris, Jeffrey, Robin) Vrijwel het gehele jaar hebben wij bij Bubblefish stageplekken beschikbaar. Inmiddels zijn er 3 nieuwe stagiaires begonnen. Wij willen ze hierbij introduceren. Even voorstellen Jeffrey Stevens, 4e jaar Media Interactive en Design (EN) aan het Grafisch Lyceum Rotterdam Jeffrey is bij ons al bekend: Hij heeft namelijk zijn vorige stage ook bij Bubblefish doorlopen. Na de zomervakantie is hij weer terug bij ons voor zijn tweede en tevens laatste stageperiode. Jeffrey zal zich bezig houden op het technische vlak, heeft veel kennis en ervaring van o.a. Craft en zal het vaste team ondersteunen bij uiteenlopende projecten. Jeffrey heeft als leerdoel tijdens zijn stage dat hij zijn kennis rondom communicatie en contact met klanten graag wilt verbeteren, en zal naast webdevelopment ook meer kennis en ervaring gaan opdoen met betrekking tot project- en accountmanagement. Robin Koch, 3e jaar Mediatechnologie aan het Grafisch Lyceum Rotterdam Robin is onze eerste GLR stagiair die de versnelde opleiding volgt. Van 4 jaar naar 3 jaar, met een langere stage periode dan zijn voorgangers. Hij komt bij ons een geheel jaar stage lopen. Met zijn uitstekende technische kennis weten wij zeker dat Robin bij Bubblefish veel kan leren en dat wij ook veel van hem zullen leren. Hij is erg geïnteresseerd in het gehele proces...

Lees meer
Business intelligence using modern technology

09 sep Hoe promoot ik mijn website? 4 tips om mee aan de slag te gaan

Als je je online marketing wilt verbeteren, vliegen de termen en afkortingen je al snel om de oren. Hoe weet je nu wat van belang is voor je bedrijf? Met welke aanpak kom je nu echt verder? Jouw online marketing strategie begint bij je doel en je wensen. Bij deze onze adviezen aan de hand van de wensen voor je bedrijf. ...

Lees meer
7 shortcuts

19 jul De 7 principes van engagement

Een goede website wordt opgebouwd vanuit de belangen van de gebruiker, ook wel bekend als user centered design. Je zorgt er voor dat de gebruiker efficiënt en effectief gebruik kan maken van de website....

Lees meer
Clock

30 jun 7 tips om je website snelheid te verbeteren

Website snelheid, de laadtijd van een websitepagina, is een van de belangrijkste elementen van de algehele gebruikservaring. Zo verwachten bezoekers een hoge website snelheid en wanneer ze dat niet krijgen verlaten ze je website. Daarnaast hecht ook Google veel waarde aan snelle pagina’s. Sterker nog, websites met een lage snelheid worden hiervoor gestraft door Google. Het goede nieuws is echter dat de website snelheid verbeteren één van de weinige SEO elementen is waar je volledige controle over hebt. De meeste bedrijven kunnen dan ook hun website snelheid snel, gemakkelijk en met minimale input verbeteren. De impact van website snelheid Google is in 2010 begonnen om de laadtijd van websites mee te nemen als factor voor de rangbepaling. In werkelijkheid worden er slechts voor een klein aantal websites maatregelen getroffen voor te lage snelheden – ongeveer 1 procent in 2010. Maar dit kleine aantal websites moet niet worden gezien als een teken dat Google website snelheid niet serieus neemt. Sterker nog, de Search Engine Roundtable heeft onlangs gespeculeerd dat Google niet zozeer maatregelen treft, maar zelfs is gestopt met het indexeren van websites met een lange laadtijd. Het loont dus absoluut om tijd te investeren in het optimaliseren van je website snelheid. Als Google je niet afstraft voor lage snelheden, dan doen...

Lees meer

25 mei Stagiaire aan het woord

"En daar zit je dan: net begonnen bij Bubblefish en een Mac voor je neus" - Lees meer over de ervaring van Nienke Gulpers als stagiair bij Bubblefish!...

Lees meer

10 mei SSL certificaat en HTTPS

Wij krijgen de laatste tijd veel vragen over SSL en HTTPS. In dit blogartikel leg ik uit wat een SSL certificaat is en waarom Bubblefish nieuwe websites standaard voorziet van een SSL certificaat....

Lees meer

13 apr Een nieuwe stagiaire

Wij verwelkomen onze nieuwe stagiaire Nienke Gulpers uit Leiden. Nienke studeert aan de universiteit van Leiden en volgt daar de studie Master Applied Cognitive Psychology. Net als haar voorganger Luca Kleijweg overigens die inmiddels met succes is afgestudeerd....

Lees meer
datalekken

21 dec Wet meldplicht datalekken

Datastromen binnen en tussen organisaties nemen voortdurend toe. Hoe al die data beveiligd moeten worden, is in toenemende mate een hot topic. Door beveiligingsproblemen kunnen immers gevoelige persoonsgegevens op straat belanden....

Lees meer
nieuws_onbetaalde-pitches

16 dec Onbetaalde pitches

De hashtag #tegendebakker op Twitter de afgelopen dagen deed mij aan het denken zetten. Enorm herkenbaar en vergelijkbaar met het fenomeen ‘onbetaalde pitches’....

Lees meer
nieuws_behind-the-scenes

15 dec “Behind the scenes”

Voor de photo- en videoshoot voor onze nieuwe Bubblefish website zochten we een unieke en inspirerende locatie in Rotterdam....

Lees meer