Digitale Toegankelijkheid; een must voor de overheid én de kans voor het bedrijfsleven

Sinds 2016 gelden er Europese richtlijnen voor digitale toegankelijkheid en sinds september 2018 is digitale toegankelijkheid voor (semi-)overheden zelfs verplicht. Dat betekent dat bijvoorbeeld websites en mobiele applicaties ook voor mensen met een functiebeperking toegankelijk moeten zijn. De techniek maar ook de content moeten zo zijn ingericht dat een website voor iedereen waarneembaar, bedienbaar en begrijpelijk is. Je zou bijna vergeten dat dit een positieve ontwikkeling is.

Het is voor de (semi-) overheid al jarenlang verplicht om websites toegankelijk te maken (Webrichtlijnen). Deze verplichting is per 1 juli 2018 overgegaan in een wettelijke verplichting; het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid overheid. In dit besluit is bepaald dat websites en mobiele sites van overheidsinstanties op de volgende datums aan het besluit moeten voldoen:

  • 23 september 2019: nieuwe externe en interne websites moeten wettelijk voldoen;
  • 23 september 2020: oudere externe en interne websites moeten wettelijk voldoen;
  • 23 juni 2021: alle mobiele applicaties van (semi)overheid moeten wettelijk voldoen.

Even de cijfers op een rij: alleen al in Nederland zijn er al 6,5 miljoen mensen met een handicap of een functiebeperking. Die mensen wil je een toegankelijke website bieden. 

Het Besluit Digitale Toegankelijkheid

Mensen met een beperking moeten zoals ieder ander mens mee kunnen doen, óók op internet. Het voor iedereen toegankelijk maken van websites is, na het verbeteren van de toegankelijkheid van openbare gebouwen en vervoersmiddelen, dan ook een logische stap. Want je zal maar een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking hebben. Hoe vul je dan een online formulier in? Hoe bestel je dan een product of hoe volg je een online cursus?

Voor wie geldt het besluit Digitale Toegankelijkheid?

Het besluit geldt voor overheden, semi-overheden en organisaties zoals CBR, SVB of TNO maar ook voor bedrijven gelden verplichtingen. De overheid maakt deze verdeling:

  • Staats- regionale of lokale overheidsorganisaties
  • Publiekrechtelijke instellingen
  • Samenwerkingsverbanden
  • Bedrijfsleven

Wanneer is je website digitoegankelijk?

Een website is digitoegankelijk als deze voor iedereen waarneembaar, bedienbaar en begrijpelijk is. Inhoud en techniek moeten hierbij aansluiten. Het meest sprekende voorbeeld is responsive webdesign, waarmee de weergave van je website zich automatisch aanpast aan het betreffende scherm of apparaat. Andere voorbeelden zijn:

  • het via een voorleesfunctie toegankelijk maken van pdf-bestanden en formulieren;
  • aangepast kleurgebruik voor meer contrast;
  • video’s voorzien van ondertiteling of audiotranscript;
  • begrijpelijk taalgebruik;
  • afbeeldingen voorzien van een tekstuele beschrijving (alt tekst);
  • aanpassing van de navigatie via de tabtoets (skip to content).

Dit zijn slechts 6 voorbeelden. In totaal zijn er 11 categorieën met bijbehorende toegankelijkheidseisen. Je vindt ze op www.digitoegankelijk.nl , de website van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Het bedrijfsleven en digitoegankelijke websites

Een digitoegankelijke website verbetert de online dienstverlening en reputatie van een organisatie. Voor (semi-)overheid een verplichting. Maar ook het bedrijfsleven doet er verstandig aan digitoegankelijkheid in de strategie op te nemen. Ruim 6,5 miljoen Nederlanders heeft een beperking. De kans is dus groot dat één op vier bezoekers van je website of webshop een beperking heeft. Bovendien neemt het aantal ouderen toe. Al deze mensen hebben behoefte aan online producten, diensten en service. Dit zijn jouw klanten of potentiële klanten – tenminste, als je toegankelijk bent. Commerciële websites en -shops zijn voor blinden en slechtzienden doorgaans minder toegankelijk. Ze voldoen niet of nauwelijks aan de criteria voor digitale toegankelijkheid. Vooral consumenten die blind of slechtziend zijn, lopen daardoor vast bij het online kopen van producten.

Wij zijn overtuigd dat elke website en webshop altijd en voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. Want, digitoegankelijkheid levert heel veel blije en tevreden bezoekers op. Bubblefish maakt zich daar met veel energie hard voor.

De voordelen voor het bedrijfsleven:

  • je geeft hiermee invulling aan maatschappelijke en sociale verantwoordelijkheid;
  • bezoekers en klanten hebben een groter vertrouwen in je organisatie, bedrijf of merk;
  • Google kan je website of -shop beter indexeren;
  • je bereik groeit: denk maar eens aan die 6,5 miljoen;
  • je genereert meer leads;
  • je krijgt meer klanten;
  • de klantbeleving verbetert aanzienlijk;
  • klanten lopen niet meer vast in je website en komen vaker terug.

Aan de slag met digitoegankelijkheid

Bubblefish is een betrouwbare partner voor digitale toegankelijkheid implementaties met veel praktijk ervaring.
Wij bedenken, ontwerpen en ontwikkelen digitoegankelijke websites en applicaties. Wij zorgen dat nieuwe en bestaande websites aan de WCAG 2.1. normen voldoen. Dat doen wij in opdracht van overheidsorganistaies, onderwijs- en zorginstellingen, non-profit organisaties en ook het bedrijfsleven. Onze online experts begeleiden je van A tot Z, inclusief de WCAG 2.1. inspecties, een toegankelijkheidsverklaring en indien gewenst het waarmerk van Stichting Drempelvrij.nl.  Als partner voor onderzoeken en certificeringen werken we nauw samen met Cardan Technobility en Stichting Accessibility.
Digitoegankelijkheid is een proces en geen momentopname. Wij leren medewerkers bijvoorbeeld ook hoe zij digitoegankelijke content moeten maken.

Meer informatie over digitoegankelijkheid?

Wil je meer weten over digitoegankelijkheid? Of heb je behoefte aan een quick scan digitale toegankelijkheid? Laat het ons weten! Wij helpen organisaties graag op weg met digitale toegankelijkheid. Neem dan contact op via 010-304 50 40 en vraag dan naar Leon Bouterse.