11 sep Featured snippets in Google biedt nieuwe SEO kansen

Wat zijn featured snippets?

Zoals je weet heeft Google bij het zoeken van informatie een rangorde voor de websites die antwoord geven op het gezochte onderwerp. Op welke plaats je website terecht komt is afhankelijk van bijvoorbeeld je SEO, SSL, pagespeed, relevantie qua onderwerp, het algoritme van Google en de gebruiksvriendelijkheid van de website. Nu heeft Google al enige tijd geleden een nieuwe toepassing geïntroduceerd die nog vrij weinig bekend is, namelijk featured snippets. Featured snippets, ook wel aanbevolen fragmenten genoemd,  zijn eigenlijk de antwoorden op de zoekopdrachten die worden ingevoerd via Google. Wanneer je een vraag stelt aan Google wordt dit in een apart blokje boven de zoekresultaten weergegeven op de pagina. Het enige wat boven de featured snippets worden getoond zijn de betaalde advertenties. Daaronder staan de organische zoekresultaten.
Eigenlijk maakt Google het nét nog even wat makkelijker op deze manier om het antwoord op jouw vraag te krijgen.

Biedt featured snippets kansen voor jouw bedrijf?

Het antwoord is: Ja! Featured snippets staan bovenaan de organische zoekresultaten. Wanneer deze dus boven de organische zoekresultaten worden weergegeven, sta je op de nul positieDe nul positie is dus een gratis plek die Google je kan geven.
Nu hoor ik je denken; ”Als de zoeker al het antwoord kan lezen op Google, dan krijg ik toch minder bezoekers op mijn website?”. Google geeft met de features snippets slechts een samenvatting van het antwoord. De lezer zal uiteindelijk meer informatie willen over het onderwerp en is sneller geneigd om door te klikken op de website die door Google wordt aanbevolen, je komt over als een authoriteit en dan is de verleiding sterker om te klikken. Dit leidt dus wel degelijk tot meer organisch verkeer naar je website. Het biedt dus kansen voor je bedrijf!

 

Maar uiteindelijk wil je natuurlijk ook iets uit deze bezoeken halen. Dit kan bijvoorbeeld door blogs te plaatsen op je website met een download functie naar een aanvullend PDF bestand, ook wel een ‘weggever’ genoemd. In ruil voor een naam en een e-mailadres ontvangt de bezoeker dan een PDF bestand met informatie over het onderwerp. Je kan nog een stap verder gaan en er een complete salesfunnel aan koppelen voor leadgeneratie. Lees hiervoor onze andere blogartikelen over marketing automation en hoe je een succesvolle salesfunnel opzet.

 

Featured snippets zijn eigenlijk uitgelichte resultaten en vallen lekker op

Anders dan je had gedacht neemt Google niet automatisch de nummer 1 van de organische zoekresultaten als snippet over. Als nummer 4 kan je dus ook de featured snippet plaats innemen. Wel wordt de featured snippet vaak gekozen uit de top 5 van de organische zoekresultaten. Dit betekent dat je dus 2 keer wordt weergeven op de eerste pagina van de zoekresultaten.
Google bepaalt zelf via een programmatische wijze of je antwoord voldoet aan de eisen. Uiteraard kan je Google wel helpen om te zorgen dat ze jou pagina het snelst vinden.
Vaak beginnen vragen met ”hoe” of ”wat”. Google zoekt vervolgens op deze vraag en het onderwerp. Daaruit komen de zoekresultaten naar boven. Er moet dus een verband zijn tussen de vraag en de titel van het artikel. Daarnaast is het goed om de vraag terug te laten komen in het artikel.Wanneer je de vraag benoemd in je artikel is het belangrijk om direct en zo duidelijk mogelijk antwoord te geven hierop. Zo laat je aan Google zien dat jij over de informatie van het onderwerp beschikt en het antwoord voor de vraag biedt. Het gebruiken van opsommingstekens of een stappenplan kan ervoor zorgen dat je sneller wordt gevonden.

 

Verbeter je vindbaarheid in Google met behulp van featured snippets

Heb je door het lezen van dit artikel interesse gekregen in het inzetten van featured snippets en hoe je dit zou toepassen binnen jouw website? Neem dan contact met ons op of stuur een mail naar seo@bubblefish.nl