07 aug Hoe maak je een succesvolle sales funnel?

In mijn vorige blog ‘’Leadgeneratie met behulp van marketing automation’’ heb ik uitgelegd wat marketing automation is en wat je er mee kan. Wat ik hier ook vermelde was dat het van essentieel belang is gebruik te maken van een sales funnel. Maar hoe maak je nou een succesvolle sales funnel?

 

Allereerst, wat is een sales funnel eigenlijk?

“Een visuele weergaven van een trechter die de ”customer journey” weergeeft van een aankoop van een product of dienst.”

In de sales funnel draait alles om de aanbieding die aan de lead moet worden voorgesteld en de verkoop die hieruit leidt. Een must is dat de berichten naar de leads kort en krachtig moeten zijn. Het gebruik van een sales funnel kan potentiële klanten over de streep trekken om het product bij jouw bedrijf af te nemen. Dit gebeurt uiteraard niet zomaar. De potentiële klant kan door middel van een goed en doordacht plan geïnformeerd en overtuigd worden waardoor eventuele bezwaren weggenomen kunnen worden en de klant uiteindelijk tot een keuze kan komen.

De grote fout die nog steeds wordt gemaakt is dat bedrijven denken dat een sales funnel hetzelfde is als een marketing funnel. Het grote verschil tussen deze twee funnels is dat een marketing funnel zich focust op de bekendheid creëren bij de doelgroep en de sales funnel zich bezig houdt om de doelgroep te verleiden tot een aankoop door middel van boodschappen die verstuurd worden.

In de boodschap die wordt gecommuniceerd naar de potentiële klant moet er een antwoord worden  gegeven op hun ‘’probleem’’. Het is belangrijk dat er alleen gesproken wordt over jouw product of dienst en de voordelen hiervan.
 

Waarom heb je als bedrijf een sales funnel nodig?

Ieder bedrijf maakt wel eens gebruik van een sales funnel. Je kan hier bijvoorbeeld de keuze maken of je dit zelf doet of dat je dit uitbesteed aan een marketingbureau. Een sales funnel is essentieel voor ieder bedrijf die iets verkoopt via internet. Wanneer een sales funnel niet goed in elkaar steekt, is de kans groot dat de potentiële klant afhaakt in het proces.

Een goed uitgedachte sales funnel is hierom erg belangrijk om het juiste resultaat te kunnen behalen. Er zijn genoeg redenen op te noemen waarom jouw bedrijf een sales funnel nodig hebt dus ik zal de belangrijkste redenen hieronder benoemen.

Klanten willen door de ‘’customer journey’’ heen geholpen worden tot het maken van een aankoopkeuze. Veel klanten hebben niet voldoende kennis of informatie over de producten die zij willen en die jij verkoopt. Klanten willen hierin graag een handje geholpen worden. Dit is natuurlijk voor jou als bedrijf of marketeer niet erg vervelend en kan jij optimaal gebruik maken van deze kans.

De behoefte van de klant verandert met de minuut en marketeers kunnen dit nog nauwelijks bijbenen. Wanneer een klant iets wilt of nodig heeft moet dit vrijwel direct beschikbaar zijn. Het liefste wilt de klant het eigenlijk al in huis hebben zonder dat zij er van bewust waren dat zij er behoefte naar hadden.

Door een sales funnel te bouwen en deze te gebruiken voor marketing automation kun je 24 uur per dag, 7 dagen in de week je leads optimaal bedienen. We noemen dit ook wel hangmatmarketing genoemd. Door precies te weten waar de behoefte liggen van je leads kun je ze steeds een beetje gepersonaliseerde informatie toe sturen om ze te triggeren. Wanneer je eenmaal de perfecte sales funnel hebt gebouwd, zal je merken dat er meer orders worden gemaakt en dat je omzet zal stijgen!

 

Wat kan een sales funnel betekenen voor jouw bedrijf?

Een sales funnel bestaat uit verschillende conversies waarmee een lead wordt geconfronteerd. Hierdoor heb je de mogelijkheid om een relatie op te bouwen met de leads en hun vertrouwen te winnen. Een lead heeft meerdere triggers nodig om overtuigd te worden dat zij het product bij jouw bedrijf moeten kopen. Bij het gebruik van zo’n sales funnel krijgen je leads meerdere korte conversies waardoor jouw bedrijf voldoende interacties krijgt met de leads. Door in beeld te blijven van de leads en het vertrouwen te winnen, zal je merken dat de klant uiteindelijk tot een aankoop zal komen.

“Een sales funnel is voor ieder bedrijf interessant.”

Zoals ik al eerder zei, gebruikt ieder bedrijf wel eens een sales funnel. Bedrijf die producten online aanbieden via hun eigen website of webshop is dit een goede marketingtool. Voor veel bedrijven is een sales funnel dé oplossing om meer interactie te krijgen met de leads. Interactie met klanten is belangrijk maar voor bedrijven is het veel interessanter om te zien wat er uit deze interactie voort komt..

Het bouwen van een goede sales funnel kost veel tijd maar is het meer dan waard. Een andere optie is het uitbesteden aan een gespecialiseerd marketingbureau. Een groot voordeel hiervan is dat deze bureau’s veel ervaring hiermee hebben en de kans tot succes groter is.
 

Maar hoe maak je dan de perfecte sales funnel?

Afhankelijk van je product of dienst zal de funnel worden opgebouwd. Hierdoor zijn de ingrediënten die gebruikt worden van ieder sales funnel anders. Wij maken o.a. gebruik van het AIDA model waarin awareness, interest, desire en action uiteen worden gezet. Deze vier stappen helpen je om een duidelijk beeld te krijgen hoe de sales funnel ingericht moet worden.

 

 

 

Awareness
Bij het niveau awareness leggen wij de focus op het in kaart brengen van de doelgroep. Een grote valkuil bij het gebruik van marketing automation is dat organisaties en bedrijven de doelgroep vaak niet duidelijk en helder kunnen omschreven. Een gevolg hiervan is dat er bij de start van de campagne direct kansen worden gemist. Het is hierom belangrijk dat de doelgroep samen met de klant wordt vastgesteld omdat de medewerkers van het bedrijf het meest in contact komen met klanten.

“Een heldere en duidelijke doelgroep leidt tot een succesvolle campagne.”

In de eerste fase zal de doelgroep voor het eerst de boodschappen ontvangen over het product of dienst. Dit is de eerste keer dat het bedrijf direct contact heeft met de lead en moet hier dan ook gelijk de aandacht van de lead wekken en nieuwsgierig maken.

Interest
Wanneer de leads zich bewust zijn geworden van de behoefte, kan het volgende niveau beginnen. In de tweede fase interest zal de interesse van de leads moeten worden opgewekt. De leads heeft onlangs berichten ontvangen van het bedrijf over het product of dienst. In deze fase zal duidelijk worden voor welke leads de informatie relevant was. In de ideale wereld zouden alle leads interesse hebben en de funnel verder doorlopen maar in praktijk verloopt dat iets anders.

“Een goed uitgedachte campagne wekt de juiste interesse bij de leads op en zal hierom het proces verder doorlopen.”

Desire
Als de interesse van de leads is gewonnen, dan zal is het volgende niveau aangebroken. In deze fase desire moet de interesse worden omgezet naar het verlangen naar de product of dienst. De kunst is nu om de leads het gevoel te geven dat dit product de oplossing is voor het ‘’probleem’’ en dit zij dit product echt nodig hebben. Dit zal worden versterkt door het benoemen van de voordelen en het kennen van de wensen en behoefte van de leads. Daarnaast is het belangrijk dat eventuele bezwaren worden ontkracht in deze fase voordat er overgegaan wordt naar de volgende en laatste fase.

Action
In de laatste fase action moeten de leads tot actie over gaan en uiteindelijk een keuze maken en een klant worden. In deze fase staat alles centraal rondom de aankoop van het product of het afnemen van een dienst. Belangrijk is dat het direct duidelijk is waar de leads het kunnen afnemen en wat ze eigenlijk kopen. Nogmaals de voordelen benadrukken is geen overbodige luxe binnen dit proces. Onthoud altijd wel dat een lange termijn klant waardevoller is voor een bedrijf dan een klant die een eenmalige aankoop doet. Het opbouwen van vertrouwen en het bieden van een goede service van het bedrijf zal leiden tot een lange termijn relatie met de klant. Wanneer de leads tot actie over zijn gegaan, is het doel van de campagne bereikt.

Samenvatting hoe maak je de perfecte sales funnel?

Kort samengevat is een sales funnel een ‘’trechter’’ waarin leads worden getriggerd met geautomatiseerde berichten. Een sales funnel is bedoeld om miniconversies met de klant te realiseren en deze uiteindelijk te verleiden tot een aankoop van een product. Dit is een effectieve marketingtool die, wanneer goed opgebouwd en ingezet wordt, voor bedrijven een interessante bijdrage kan leveren in het verhogen van de omzet.

Wij van Bubblefish hebben veel ervaring met het bouwen van sales funnels. Wij helpen je graag bij het bedenken van een succesvolle salesfunnel die je leads en klanten oplevert.