Business intelligence using modern technology

09 sep Hoe promoot ik mijn website? 4 tips om mee aan de slag te gaan

Hoe promoot ik mijn website?
Als je je online vindbaarheid wilt verbeteren, vliegen de termen en afkortingen als bijvoorbeeld SEO en SEA al snel om je oren. Hoe weet je nu wat van belang is voor je bedrijf en hoe promoot je nu je website? Met welke aanpak kom je nu echt verder? Jouw online marketing strategie begint bij je doel en je wensen te bepalen om vervolgens te bepalen welke middelen je kunt inzetten. Ik heb een 4-tal online marketing middelen beschreven die je meer inzicht geven hoe je je website kan promoten.


1. Zoekmachineoptimalisatie
Oftewel search engine optimization of in het Nederlands vertaal zoekmachine optimalisatie. Daarbij wordt o.a. de content van je website dusdanig aangepast, dat je beter te vinden bent. Klinkt logisch toch? Er worden eerst relevante zoektermen vastgesteld en vervolgens worden alle teksten hierop gericht. Hiervoor kan je een specialist inhuren, die je al het werk uit handen neemt of je kan het zelf proberen. Het resultaat is dat je met die zoektermen beter te vinden zal zijn. Het mooiste is natuurlijk om op de eerste pagina in Google terecht te komen, maar wees realistisch in je verwachtingen. Het kan wel even duren voor er resultaat geboekt is, en dit is vrijwel nooit één op één met de aanpassingen. Met even bedoel ik weken tot maanden, zeker met competitieve zoektermen.

2. SEA
Oftewel search engine advertising. Je koopt online reclame in bij bijvoorbeeld Google Adwords. Ook hiervoor dienen eerst zoektermen vastgesteld te worden. Als iemand op deze zoektermen zoekt in Google, wordt de link naar je website boven de organische zoekresultaten getoond. Tegenwoordig hebben we ook zoekpositie 0 in Google. Daar zal ik in een nieuwe blog meer over vertellen. Aan betaald adverteren bij Google Adwords zit natuurlijk wel een prijskaartje. Je betaalt een bedrag per klik op jouw link en de hoogte van dit bedrag is onder andere afhankelijk van de populariteit van het zoekwoord, en de kwaliteit van de advertentie en je website. Hierbij kan je denken aan zo’n €0,50 per click. Je kan ook een maximum budget per dag vaststellen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Als je budget voor die dag op is, dan wordt je advertentie niet meer getoond. Daarnaast kan je ook tijden vaststellen voor het vertonen van je advertentie, bijvoorbeeld alleen overdag en ’s avonds. Om dit goed te laten regelen raden we hiervoor een specialist aan. Het prijskaartje wordt dan wel hoger: eenmalig een specialist inhuren voor de setup en een bedrag per maand voor de monitoring naast je click budget bij Google.

Bubblefish

3. E-mail marketing
Het spreekt eigenlijk voor zich: e-mail marketing verloopt via e-mail. Je hebt hier dus wel al bestaande klanten voor nodig waar je een e-mailadres van hebt, of je moet deze gegevens op een andere manier weten te achterhalen. Let wel even op of je voldoet aan alle opt-in en opt-out regels.
Door e-mail marketing te gebruiken, kan je je vaste klantenkring gemakkelijk en goedkoop informeren. Het voordeel hiervan kan ook zijn dat je al een idee hebt waar deze klanten het meeste naar op zoek zijn. Je segmenteert dus als het ware je boodschap per doelgroep binnen je klantenbestand voor maximaal effect en effort. Bij Bubblefish zijn we een enorme fan van MailChimp en binnen hun dashboard kan je heel veel bruikbare informatie bekijken. Je ziet of je klanten de nieuwsbrief openen, lezen, en doorklikken naar je website. Zo heb je dus ook inzicht in wat wel en niet werkt, zodat je e-mail marketing steeds optimaler wordt.

“Bepaal altijd eerst je doelen en je doelgroepen voordat je een besluit neemt!”

4. Social Media Advertising
Een alternatief voor Google Adwords adverteren is dat je advertenties gaat plaatsen op social media kanalen. Wij behalen voor onze klanten zeer hoge resultaten met advertenties op Facebook. Voordeel is dat het een stuk goedkoper is dan adverteren bij Google Adwords. Wij noemen dit Social Media Advertising. Vanuit het gedrag van gebruikers op social media wordt allerlei informatie verzameld, zoals leeftijd, geslacht en interesses. Op basis van deze informatie wordt er als het ware een voorspelling gedaan van welke advertenties het beste bij verschillende personen zullen passen. Op die manier worden je advertenties dus aan die personen aangeboden die in je doelgroep vallen, ook als ze je bedrijf nog niet kennen.

Er zit wel een prijskaartje aan, maar ook hierbij kan je zelf je budget per dag bepalen. We nemen Facebook als voorbeeld, waar je al voor €1,- per dag terecht kunt. Je begint bij het vaststellen van je budget per dag. Daarnaast breng je een bod uit. Dit betekent dat je aangeeft wat je bereid bent te betalen voor een vertoning van je advertentie aan een persoon, of een click. Vervolgens wordt er een waarde voor je advertentie bepaald. Deze waarde is gebaseerd op je bod, de kans dat het vertonen van je advertentie ook leidt tot conversie, de relevantie van de advertentie voor de personen die je wil bereiken, en de kwaliteit van je advertentie. De advertentie met de hoogste waarde wint de veiling voor de personen die je wil bereiken. Er komt dus aardig wat bij kijken, daarom raden we ook hiervoor een specialist aan.

Advies nodig hoe je jouw website het beste kan promoten?
Als je benieuwd ben hoe wij jou organisatie beter vindbaar maken neem dan gerust contact op met ons.