09 jun Leadgeneratie met behulp van marketing automation

Het automatiseren van marketing klinkt misschien vreemd, maar steeds vaker maken bedrijven gebruik van marketing automation. Marketing automation is namelijk een krachtige en effectieve manier van inbound marketing waarmee je kwalitatieve leads kan generen. Marketing automation biedt steeds meer kansen voor bedrijven om gerichter nieuwe leads en uiteindelijk klanten te kunnen realiseren. Deze marketing tool is een van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van online marketing en je kan een automation maanden laten draaien. Vandaar de de term ‘hangmatmarketing’.

Maar wat is marketing automation precies?

“Marketing automation is het automatiseren van marketingtaken, processen en workflows met als doelstelling de juiste klanten, gebruikers en prospects relevante berichten te sturen op het juiste moment.”

Dat betekent dus dat er op een effectieve manier gebruik gemaakt wordt van het CRM bestand en gecommuniceerd wordt met diverse doelgroepen via verschillende kanalen met daarop aangepaste content. Op deze manier kun je de campagnes afstellen op het type klant, interessegebied en behoeften. Het draait voornamelijk om het generen van leads en de klanten door de customer journey te leiden. Belangrijk is hier op het juiste moment de juiste triggers te versturen met informatie, kan je de klant sneller aan je binden.

Door een marketing automation campagne kan je exact achterhalen waar de bezoeker van jouw website of landingspages naar zoekt. Dit is belangrijk zijn voor zowel de gebruiksvriendelijkheid van de website maar ook hoe vaak er naar iets word gezocht. Er wordt gebruik gemaakt van Lead Scoring waaruit persona’s worden toegekend. Op basis van het gedrag van de persoon wordt er gekeken in welke aankoopfase de prospect zich bevindt. Na elke fase van het aankoopproces komen er steeds betere leads naar voren. Om tot het hoogst haalbare rendement te komen kan er gebruik worden gemaakt van Lead Nurtering. Dit is het proces van het volgen en bewerken van leads door op het juiste moment de juiste content stapsgewijs aan te bieden.

Voor welke bedrijven en doelgroepen is het geschikt?

Veel bedrijven gebruiken marketing automation om hun marketingcampagne automatisch te kunnen verlopen en meer inzicht te hebben in de doelgroepen van het bedrijf. Marketing automation wordt niet alleen gebruikt voor de B2B markt maar kan ook worden toegepast in de B2C markt. Marketing automation is met name uitermate geschikt voor het MKB waar salesfunnes voorkomen met een lang orientatieproces. Als B2B bedrijf kan je marketing automation inzetten om het orientatieproces te beinvloeden.

De voordelen van marketing automation

Veel bedrijven gebruiken marketing automation om hun marketingcampagne automatisch te kunnen verlopen en meer inzicht te hebben in de doelgroepen van het bedrijf. Marketing automation wordt niet alleen gebruikt voor de B2B markt maar kan ook worden toegepast in de B2C markt. Marketing automation is met name uitermate geschikt voor het MKB waar salesfunnes voorkomen met een lang orientatieproces. Als B2B bedrijf kan je marketing automation inzetten om het orientatieproces te beinvloeden.

  1. Verbetert de klantrelatie
  2. Het is voorspelbaar
  3. Geeft inzicht in je klant behoeften
  4. Mogelijkheden tot schaalbare marketing
  5. Met Lead nurturing kan je prospects content geven die nog niet klaar zijn voor een aankoop
  6. Relevanter voor je klant
  7. Verhoogt je ROI
  8. Combineert de marketing en sales funnel
  9. Biedt mogelijkheden tot realtime acties
  10. En last but not least: je ontvangt hogere kwaliteit leads

Wat heb je zoal nodig om marketing automation te kunnen toepassen?

Naast een goede strategie en voorbereiding heb je een aantal praktische zaken nodig, ik heb de belangrijkste toegelicht.

Een mailinglist
Een must is lijst met e-mail adressen, al dan niet vanuit je CRM. Wanneer je geen adressenbestand hebt, kan je ook e-mailadressen en gegevens kopen of zelfs huren. Dit kost vaak veel geld en is minder effectief dan en opt in. Opt in wil zeggen dat een eigenaar van een e-mail adres explicieit aantoonbaar toestemming geeft aan jouw bedrijf om e-mail te ontvangen van een bepaalde mailinglist. De e-mail berichten zijn dus gewenst, in tegenstelling tot spam. Dit is exact de reden waarom ik bedrijven altijd adviseer om aan listbuilding te doen op hun site. Vraag om inschrijvingen op je nieuwsbrief en verstrek bijvoorbeeld als tegenprestatie een weggever met 5 tips vanuit jouw vakgebied. Listbuilding, je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen!

Byer persona’s
Een buyer persona is een fictieve omschrijving van de meest ideale prospect gebaseerd op marktonderzoek plus informatie over je huidige klanten. Je beschrijft een fictief personage die door zijn werk, privéleven en achtergrond heel goed past bij het product of dienst die jouw organisatie verkoopt.

Content op basis van lead nurturing
Zonder contentmarketing wordt het praktisch onmogelijk om leads aan te trekken en ze op te warmen voor sales. Met de juiste content genereer je nu eenmaal meer website bezoekers en met vervolgcontent, landingspages en formulieren converteren deze bezoekers naar leads. Afhankelijk van de fase waarin zij in hun buyer’s journey zitten, kan je denken aan de volgende content:

Landingspages
Wij krijgen vaak de vaak vraag hoe belangrijk is mijn website als wij marketing automation willen laten slagen? Moet deze nu aangepast worden of opnieuw gemaakt worden? In principe hoeft dat niet, afhankelijk van hoe de website is ingericht. Je website moet daarom aan een aantal eisen voldoen, bijvoorbeeld: duidelijke navigatie, responsive layout en een professionele uitstraling. Door met landingspages te werken zorgen we dat de focus van de bezoeker op een aspect ligt en dat hij niet allerlei andere afleidingen te zien krijgt. Goede voorbeelden van landingspages vind je hier.

Salesfunnels
Elk bedrijf heeft een sales funnel. Een sales funnel is een goed uitgedachte flow die erop ingericht is om de omzet per bezoeker en klant te maximaliseren. Het verschil is dat sommige bedrijven en marketeers nadenken over hoe ze de funnel opbouwen, terwijl anderen het uit de losse pols doen.

Marketing automation software
Er zijn veel verschillende leveranciers van marketing automation software. Maar welk pakket is nu voor jou geschikt? De bekendste zijn o.a. Hubspot, Infusionsoft, Act-On en Marketo. Dit zijn wel de marktleiders die flinke bedragen vragen. Er zijn ook wat kleinere partijen die uistekende kwalitatieve software en support leveren tegen lagere bedragen. Wij zijn erg fan van ActiveCampaign, enkele functionaliteiten van ActiveCampagin zijn:

  1. e-mail marketing
  2. lead scoring
  3. website tracking
  4. segmentatie
  5. CRM (ietwat beperkt, wij gebruiken deze functie niet meer)
  6. personalisatie
  7. tagging
  8. scenario’s instellen
  9. funnel analytics

Wat heeft de inzet van marketing automation in 2016 opgeleverd?

Uit het B2b Marketing Trendrapport, een publicatie van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Blinker, blijkt dat B2B-marketeers op zoek naar leads en vooral bezig zijn met new business (nieuwe klanten en nieuwe omzet). Op zich logisch als je je bedenkt dat de rol van sales in het aankoopproces bij prospects steeds kleiner is geworden door de mogelijkheden van het internet. Potentiële klanten zijn vandaag de dag veel beter geïnformeerd dan voorheen en het zijn de marketeers die zorgen voor de beschikbaarheid van die informatie en voor de vindbaarheid van de gezochte content. Sales komt steeds later in het aankoopproces in zicht, eerst het marketingproces dan pas het salesproces.

Samenvatting leadgeneratie met behulp van marketing automation

Kort samengevat kan je met marketing automation geautomatiseerde consistente berichten en/of content versturen via het juiste kanaal die relevant zijn voor potentiële klanten. Je zou kunnen zeggen dat je met de marketing tool de klant ondersteunt in het aankoopproces door het versturen van relevante content. Door te weten wat je klant wilt en waarop je klant het wilt ontvangen, kun je hier steeds beter op in spelen en de klant gerichter benaderen. Het gebruik van automation marketing heeft veel voordelen waardoor het voor een bedrijf aantrekkelijk is om gebruik te maken van deze tool. Er zullen meer bezoekers op de website komen en meer bekendheid ontstaan. Hierdoor zul je niet alleen meer omzet genereren, maar ook minder prospects en klanten irriteren met niet relevante berichten.

Maar net als met alle andere online marketing activiteiten, moet je er een serieus project van maken en waar nodig de hulp van professionals inschakelen als online marketeers en copywriters. Bij Bubblefish zit je wat dat betreft goed! Wij hebben de juiste online experts in dienst en voor copywriting werken wij graag samen met Harold Joels van FreeFellows.

Interesse in leadgeneratie met behulp van marketing automation?

Als je benieuwd bent na het lezen van dit boogartikel wat marketing automation voor jouw organisatie kan opleveren, stuur dan een mail naar leon@bubblefish.nl



Goudsesingel 188 - Unit 5.1

3011 KD Rotterdam

010 304 50 40

info@bubblefish.nl

Bubblefish nieuwsbrief

Inschrijven