nieuws_onbetaalde-pitches

16 dec Onbetaalde pitches

De hashtag #tegendebakker op Twitter de afgelopen dagen deed mij aan het denken zetten. Enorm herkenbaar en vergelijkbaar met het fenomeen ‘onbetaalde pitches’.

Waar gaat het mis met onbetaalde pitches?
Ook in 2015 hebben wij als webbureau een aantal pitch aanvragen mogen ontvangen, sommige waren interessant maar de meeste aanvragen waren helaas ongeschikt om een goed voorstel te bedenken. Er ontbrak een duidelijke of volledige briefing, er was geen tijd voor een persoonlijk intakegesprek, er was geen budget kenbaar gemaakt en dan wordt het zo goed als onmogelijk om een goed voorstel aan te bieden.

Het pitchproces in de praktijk
In de praktijk gaat het pitchen door bedrijven in Nederland niet bepaald optimaal. En ik heb het hier niet over aanbestedingen. Pitches worden steeds vaker uitgeschreven, zonder vergoeding en ook voor kleinere opdrachten is dit nog steeds het geval. Zo kan het plots gebeuren dat er aan 8 webbureau’s gevraagd wordt om onbetaald een aantal conceptontwerpen te maken en die bij de offerte te voegen. Het ontwikkelen van een creatief plan of conceptontwerpen kost al snel een weekje werk, minimaal. De creatieve inspanning die wordt verricht is tegelijkertijd de essentie van de klus. Of, met andere woorden: hoewel er nog geen opdracht is, is er al wel werk verricht. En daar wringt wat mij betreft de schoen. Laat dat creatieve proces nou precies hetgeen zijn waar je een webbureau voor inhuurt.

Hoe kan het anders?
Deze werkwijze van onbetaalde pitches waarin heel veel bureau’s aan meedoen heeft niet mijn voorkeur, het voelt soms als een loterij.
Ik zie het al meer dan 20 jaar voorbijkomen maar het blijft een hardnekkig fenomeen wat mede in stand wordt gehouden doordat web, reclame en marketingbureau’s er aan mee blijven werken.

Ik wil graag in een zo vroeg mogelijk stadium met de klant en stakeholders in gesprek gaan om een helder beeld te krijgen van de wensen en de scope.
Dit is onmogelijk bij een pitch, want dan moet de opdrachtgever met alle bureau’s aan tafel wat in de praktijk veel tijd kost. Echter die investering in tijd verdient zich dubbel en dwars terug door vooraf een goede bureau selectie te maken en vooraf eens te bellen met een bureau en vragen te stellen. Kan je meteen ‘aanvoelen’ of er een klik is. Daarnaast is een pitch vergoeding belangrijk en getuigt van professioneel respect.

Ik hoop oprecht dat opdrachtgevers het fenomeen ‘onbetaalde pitches’ in de toekomst vanuit een ander standpunt gaan bekijken en de dialoog aangaan en niet zomaar een aanvraag over de muur gooien.
Anders ben ik bang dat de hastag #tegendebakker een trending topic blijft op Twitter in 2016.